Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of ander sociale media account verwijderen zonder login?

Account verwijderen, maar e-mailadres vergeten/geen toegang meer?

U wilt uw Facebook, LinkedIn of Instagram-profiel verwijderen, maar weet niet meer met welk emailadres het is aangemaakt? U hebt een dubbel Twitter of Youtube-account, maar geen toegang meer tot het emailadres waaraan het is gekoppeld?

Het vergeten van een wachtwoord voor een sociale media profiel kan iedereen overkomen. Dit is tegenwoordig geen groot probleem, een nieuw wachtwoord is zo aangevraagd. Lastiger wordt het wanneer u niet meer weet aan welk emailadres het account is gekoppeld, of hier geen toegang meer tot heeft.

Dit terwijl het soms minstens zo lastig is om te achterhalen welke van de verschillende gmail-, hotmail-, outlook-, werk-, studie- of internetprovider-emailadressen er jaren geleden is gebruikt toen het account werd aangemaakt. Zeker als u hebt ingesteld om automatisch in te loggen bij de profielen, kan het lang geleden zijn dat u de login-gegevens hebt moeten invoeren.

Ook komt het regelmatig voor dat een emailadres niet langer in gebruik is, bijvoorbeeld van een vorige werkgever of opleidingsinstelling. Het aanvragen van een nieuw wachtwoord heeft dan weinig zin, aangezien u geen toegang meer hebt tot het emailadres waarop dit wordt ontvangen.

Uiteraard verlenen de verschillende sociale media platforms niet zomaar toegang tot profielen zonder inloggegevens. Toch zijn er manieren om weer toegang te verkrijgen en/of om de ongewenste profielen te verwijderen. Wij kunnen u hierbij helpen.

Waarom ongebruikte of dubbele sociale media profielen verwijderen?

Hoe langer een profiel op Facebook, Twitter of LinkedIn niet is bijgehouden, hoe groter de kans is dat dit profiel niet langer representatief is voor wie u bent, hoe u denkt en wat u doet. Een ongebruikt profiel is echter nog steeds online vindbaar voor iedereen die naar uw naam zoekt, in Google of binnen het sociale media platform zelf. Op dat laatste wordt uw oude profiel wellicht nog actief bij andere gebruikers voorgedragen als mogelijk interessant contact.

Ook als er inhoudelijk niets is aan te merken op het profiel zijn er redenen om een ongebruikt account te sluiten. Wellicht is het profiel maar half ingevuld, wat een onverzorgde indruk achterlaat. Ook zullen mensen die via deze weg contact zoeken geen reacties krijgen, wat de indruk wekt dat u ze bewust negeert.

U kunt ook over een dubbel profiel beschikken op een sociale media platform, bijvoorbeeld op Instagram, Pinterest of LinkedIn. Misschien omdat u was vergeten dat u al een profiel had, misschien omdat u een nieuw profiel aanmaakte toen u geen toegang meer kon krijgen tot het oude profiel. Ook dit levert verwarring en ongewenste situaties op. Verzoeken om connecties komen bij het verkeerde profiel terecht, informatie is niet meer up-to-date.

Het is daarom altijd beter om oude en niet langer gebruikte of dubbele sociale media accounts te sluiten. Dat u niet langer beschikt over de inloggegevens, betekent gelukkig niet dat u nooit meer van deze profielen af kunt komen.

Hoe kan ik weer toegang krijgen tot mijn sociale media profielen?

Wij kunnen u helpen met het opstellen, indienen en afhandelen van een verzoek bij de website waarop uw profiel of account zich bevindt, om weer toegang te krijgen tot dit account of om het te laten verwijderen. Welke gegevens wij hierbij van u nodig hebben verschilt per website en soort verzoek. Dit kan een profiel of account zijn bij Facebook, LinkedIn, Pinterest, Youtube, Twitter of Instagram, maar ook bij een van de vele andere websites.

Neem vrijblijvend contact met ons op en vermeld hierbij om welk(e) profiel(en) of account(s) het gaat (bij voorkeur de directe URL(‘s)) en welke actie u wilt dat wij ondernemen (weer toegang verkrijgen, verwijderen, samenvoegen dubbele accounts, etc.). Wij kunnen u vervolgens precies laten weten wat wij voor u kunnen doen en wat wij daarvoor nodig hebben.

Profiel verwijderen na overlijden

Een veel voorkomende situatie waarin men een profiel of account wil verwijderen, maar niet over de benodigde inloggegevens beschikt, is wanneer de eigenaar is overleden. Bij plotseling overlijden is er vaak geen tijd geweest om dit soort gegevens te overhandigen. Het is hoe dan ook iets wat vaak over het hoofd wordt gezien tijdens een periode van afscheid.

Confrontatie met profielen en accounts van overleden personen kan om verschillende redenen ongewenst zijn. Ook in dit geval kunnen wij u helpen om deze profielen of accounts te sluiten, of om hier een andere oplossing voor te vinden. Facebook biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het omzetten naar een ‘herinneringsprofiel’. Wij helpen u graag met het bewerkstelligen van de gewenste oplossing, neem vrijblijvend contact op met uw wensen, dan overleggen wij de mogelijkheden.