In de schijnwerpers na een ontslag

In de schijnwerpers na een ontslag

Eerder schreven we al over executive reputatiemanagement en het belang daarvan voor eenieders carrière. Tegenwoordig wordt de meeste informatie over personen online gezocht en ‘vergeten’ is niet een van eigenschappen van het web. Wanneer een negatief of slecht stuk eenmaal online staat en bovenaan in Google staat, zal dit niet zomaar verdwijnen. De eerste tien zoekresultaten naar uw naam vormen uw online visitekaartje. Hier wilt u dus positieve en in ieder geval objectieve informatie hebben staan. Op deze wijze bent u voorbereid op een tegenslag voor uw reputatie. Vooral voor executives is een reputatie gevoelig voor tegenslagen. Tegenwoordig wordt bij een terugslag in het bedrijf de bestuurder hier keihard op afgerekend. Wanneer er problemen zijn binnen het bedrijf krijgt de bestuurder steeds vaker te maken met beeldvormingsproblemen rondom zijn naam. Daar heeft een online reputatie veel onder te lijden. Niks laat deze problemen rondom de online reputatie zo verhelderend zien als een vergelijkend voorbeeld uit de praktijk.

In de praktijk

Waarschijnlijk heeft u allemaal het vertrek van Timo Huges bij de NS meegekregen in de media. En misschien herinnert u zich ook nog het ontslag van ex-Albert Heijn-directeur Sander van der Laan. Beide mannen kregen het zwaar te verduren op Google na hun ontslag; wat laat zien hoe funest slechte berichtgeving is voor de reputatie. Het ontslag van deze executives laat slechts één zijde van het verhaal zien. Deze mannen hebben natuurlijk ook goede zaken bewerkstelligd binnen hun functie bij de NS, Albert Heijn en binnen eerdere functies. Echter, de resultatenpagina Google toont alleen het ontslag.

Timo Huges

Begin juni 2015 werd het vertrouwen in Timo Huges opgezegd waarna hij zijn ontslag indiende. Begin juli, één maand na dato, beslaat het ontslag van Huges alsnog zes van de tien berichten op de eerste pagina in Google. De berichtgeving gaat puur in op het ontslag in plaats van over de periode waarin hij werkzaam was bij de NS. Nu is het ontslag van Huges nog vers, één maand is een korte periode voor Google en daarnaast worden er nog steeds nieuwe berichten geschreven. De resultatenpagina voor Timo Huges is nog niet statisch. Toch laat dit voorbeeld goed zien hoe sterk iemands reputatie door een ontslag kan worden aangetast. In veel van de berichten wordt Huges als zondebok bestempeld, terwijl het bedrijf NS zelf al langere tijd een slechte reputatie bezat, ook vóór de komst van Huges. Natuurlijk is er genoeg positieve content online te vinden. Ook in Google’s top tien staat een positief stuk over Huges. Om het op Google gecreëerde beeld neutraler te krijgen is het zaak meer van dit soort berichten in de top 10 te krijgen.

Sander van der Laan

Daarom hierbij nog een voorbeeld waarbij de resultatenpagina constant is en niet zomaar zal veranderen zonder nieuwe berichtgeving. Sander van der Laan werd begin februari 2015 ontslagen als directeur van de Albert Heijn. Hoewel dit op het moment van schrijven vijf maanden geleden is, toont de resultatenpagina naar zijn naam maar liefst zes artikelen die ingaan op zijn ontslag. De overige drie resultaten zijn persoonlijke profielen. Dit houdt in dat vijf maanden na dato nog steeds het ontslag van Sander van der Laan domineert binnen Google. Persoonlijke profielen geven natuurlijk ook een getekend beeld over iemand. Deze worden persoonlijk bewerkt en zijn daardoor per definitie positief. Belanghebbenden zullen daarnaar dan ook met een kritische blik kijken. Berichten geschreven door derden lijken echter al snel ‘neutraal’ te zijn. Want wie denkt er bij een zoekopdracht op Google na over of de getoonde berichtgeving wel een volledig beeld geeft over datgene waarnaar hij zoekt? Waarschijnlijk bijna niemand.

Juist daarom is zoekmachine reputatiemanagement zo belangrijk voor een executive. Het beeld over u wordt online gecreëerd en wanneer u zich daar niet bewust van bent, kan dit vervelende gevolgen hebben. Google’s resultatenpagina’s van Timo Huges en Sander van der Laan laten een enorm vertekend beeld zien dat door middel van zoekmachine reputatiemanagement verbeterd zou kunnen worden. Elk bedrijf prefereert een onbeschadigd bestuurder en de beide heren zullen vast weer aan de slag willen gaan; werk aan de winkel dus!