Webinar & Telefacts – Tips Voor Het Verbeteren Van De Online Reputatie

Webinar & Telefacts – Tips Voor Het Verbeteren Van De Online Reputatie

UNIZO Webinar

Tijdens het UNIZO webinar van 21 oktober over “E Reputatie” werd er kort ingegaan op enkele manieren waarop u zelf aan de slag kunt voor het verbeteren of verstevigen van uw online reputatie in Google. Hieronder 7 tips.

Telefacts

In de Telefacts uitzending van 1 december werd verteld over online reputatiemanagement. In het kader van de uitzending werd door Peter van der Graaf en MediaMaze aangeboden om de online reputatie van de Belgische chef Wout Bru te beïnvloeden.

Door middel van het plaatsen van de juiste links naar het artikel genaamd “Wout Bru moet flauwe ‘Mijn Restaurant’-jury redden” kan bewerkstelligd worden dat dit artikel getoond wordt op de eerste pagina van de zoekresultaten voor Wout Bru in Google.be. Bovenstaande hyperlink is één van de links die wij hiervoor gebruiken. Hieronder een aantal tips waarmee u zélf aan de slag kunt voor het verbeteren of verstevigen van uw online reputatie in Google.

7  Tips

DNSBelgium1. Zorg voor een eigen website. Een eigen website op www.uwnaam.be is zeer handig wanneer u met online reputatiemanagement aan de slag gaat. Het is een pagina waarvan u de inhoud volledig controleert en die u goed kunt optimaliseren voor uw eigen naam. U kan voor minder dan €20,- per jaar een eigen domeinnaam en hosting registreren. U kan ook via bijvoorbeeld wordpress.com een eigen sitenaam claimen. U kan dit gratis doen en kiezen voor uwnaam.wordpress.com als domein, of tegen een kleine jaarlijkse betaling op www.uwnaam.be. Om te scoren in de zoekmachines is een .be extensie het best in België en een .nl het best in Nederland.


2. Zorg dat er over u geschreven wordt, of doe het zelf! Bent u actief in het bestuur van een goede doelen stichting of organiseert u een bijzonder evenement bij u in de buurt? Zorg dat uw naam genoemd wordt op de website van uw stichting of benader de lokale pers. Stuur een persbericht bij evenementen of stuur uw nieuwsbericht in op websites van de regionale media, vergeet vooral uw naam niet te vermelden!


sociale-media33. Wees actief op sociale media, maar wees kritisch op welke sociale media. LinkedIn is een sociaal netwerk waarvan de profielpagina’s erg goed scoren binnen Google. Voor uw professionele reputatie is dit profiel essentieel. Het account van een actieve Twitteraar scoort ook erg goed in de zoekmachines, Facebook en Instagram een stuk minder. Op video-gebied zijn zowel Youtube als Vimeo interessantie websites, waarvan de profielpagina’s goed scoren in de zoekresultaten. Scherm profielen af die u louter privé gebruikt en die niet bedoeld zijn voor ander publiek. Door te kijken naar de privacy-instellingen op bijvoorbeeld Facebook kunt u voorkomen dat uw zakelijke contacten uw vakantiefoto’s kunnen inzien.


4.Optimaliseer uw profielen op sociale media. Het is belangrijk om Google zo duidelijk mogelijk te maken dat een bepaalde pagina over u gaat. U doet dat door middel van de content van de pagina zelf. De titel en inhoud van de pagina zeer belangrijke aanwijzingen voor Google voor wat betreft de relevantie van een pagina met een zoekterm. Gebruik dus uw volledige naam in de titel (datgene dat u helemaal bovenin uw scherm ziet) van de pagina en in de inhoud. Bij een LinkedIn pagina is de titel bijvoorbeeld altijd “Uw Naam | LinkedIn”. Pas op met gebruikersnamen die niet uw volledige naam bevatten maar wel als paginatitel gebruikt worden.


Camera-icon5. Zorg voor verschillende goede foto’s van uzelf en verspreid deze over uw profielen. Voor veel zoekopdrachten naar personen wordt er een rijtje met afbeeldingen getoond. Als u overal precies dezelfde foto gebruikt zal deze er waarschijnlijk maar één keer tussen staan en zullen de overige foto’s van anderen zijn. Gebruik dus voor elk profiel een andere foto. Gebruik in de bestandsnaam van deze foto’s ook altijd uw eigen naam, bijvoorbeeld “jan-jansen-vakantie.jpg” om aan de zoekmachines duidelijk te maken dat u op deze foto’s staat.


6. Zorg voor backlinks naar belangrijke pagina’s. Backlinks, zoals die bovenaan deze pagina, zijn als een stem van vertrouwen van de website waarvan af gelinkt wordt aan de pagina waarnaar gelinkt wordt. Voor een betere positie van uw Linkedin-profiel zorgt u bijvoorbeeld door een backlink te plaatsen vanaf uw persoonlijke website en die van de stichting waarvoor u in het bestuur plaatsneemt.


GoogleLogo17. Vraag Google om verwijdering van negatieve pagina’s uit de zoekresultaten. Op basis van het ‘right to be forgotten‘ kunnen inwoners van de E.U. een verwijderingsverzoek indienen bij Google voor pagina’s over hen waarvan de informatie ‘irrelevant, verouderd of anderszins bezwaarlijk is’. Bij elk verzoek weegt Google de rechten van het individu met die van het publiek. Wanneer het recht op privacy van het individu groter geacht wordt dat het belang van het publiek bij de betreffende informatie wordt de pagina verwijderd uit de zoekresultaten (de pagina zelf wordt dus niet “echt” verwijderd). De praktijk leert dat bovengenoemd recht meestal niet van toepassing is op individuen die een zeker mate van media-aandacht genieten (zoals Wout Bru), mensen met een publieke functie (politici) en beoefenaars van de zelfstandige beroepen (artsen, advocaten).