Negatieve Berichten? Gebruik uw 'right to be forgotten'

Hebt u last van verouderde, irrelevante, onjuiste of schadelijke berichten over u op internet?
Dan is het 'right to be forgotten' waarschijnlijk iets voor u!

Sinds 2014 kennen we in Europa het right to be forgotten en zijn Europese burgers beter beschermd tegen imagoschade. Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde in 2014 dat zoekmachines als Google verantwoordelijk zijn voor de verwerking van persoonsgegevens in hun zoekresultaten, in het zogenaamde Costeja-arrest. Dit recht is opgenomen in de AVG die in het voorjaar van 2018 in werking is getreden. MediaMaze staat al sinds 2014 personen bij om hen te helpen ongewenste zoekresultaten af te schermen bij een zoekopdracht naar hun naam. Door onze uitgebreide ervaring in alle stappen van het proces (verzoek, bemiddeling, rechtszaak) zijn wij dé aangewezen partij om u te helpen bij uw verzoek op basis van het right to be forgotten.

Zoekmachines (Google, Bing, etc.)

Na een jarenlange juridische strijd werd in 2014 het right to be forgotten toegekend aan de Spanjaard Mario Costjea. Hoewel het hem juist ongewild naamsbekendheid opleverde doordat zijn naam aan de uitspraak werd verbonden. Costeja wilde voorkomen dat een meer dan tien jaar oud bericht over de gedwongen verkoop van zijn huis nog langer opdook bij een zoekopdracht naar zijn naam. Het arrest kwam er pas nadat de man bij de krant, Google, het Spaanse agentschap voor databescherming, het Spaanse hooggerechtshof én het Europese hooggerechtshof had aangeklopt. Tegenwoordig is dit gelukkig niet meer nodig, nu het ‘right to be forgotten’ is opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel de ‘AVG’.

100+ succesvolle verzoekn

Sinds Google zo onomstotelijk verplicht is om tegemoet te komen aan het right to be forgotten, kan een jarenlang juridisch proces worden voorkomen. MediaMaze diende met een hoge mate van succes al 100+ verzoeken in bij Google om specifieke URL’s uit de getoonde zoekresultaten te verwijderen zodra een zoekopdracht de (achter)naam van de klant bevatte.

Indien de ongewenste informatie geen publiek belang dient, is de kans groot dat Google toegeeft aan een beroep op het right to be forgotten. Is er wél sprake van een publiek belang om op de hoogte te zijn van de gegevens, dan moet worden aangetoond dat het recht op privacy voornamer is dan het recht op vrijheid van informatie. Google mag van het Europese Hof in dat geval informatie over natuurlijke personen die niet of niet meer relevant, onjuist of bovenmatig is, niet blijven weergeven.

Dit right to be forgotten is in 2016 opgenomen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die in mei 2018 in werking is getreden. Artikel 17 heeft betrekking op het right to erasure, ofwel het recht op vergetelheid. Bij het grote publiek zijn vooral de namen right to be forgotten of vergeetrecht blijven hangen. Op basis hiervan kunnen natuurlijke, Europese personen specifieke URL’s laten verwijderen uit de zoekresultaten bij een zoekopdracht naar hun naam.

Mediamaze en de route van het Right to be forgotten

Door onze ervaring weten wij hoe dergelijke verzoeken in elkaar steken. De kans dat Google aan uw wensen tegemoetkomt, is daarom aanzienlijk groter als MediaMaze dit verzoek voor u indient. Mocht het verzoek toch worden afgewezen, dan is MediaMaze ook de aangewezen partij om vervolgstappen te zetten.

Aanvankelijk houdt dit in dat wij de Autoriteit Persoonsgegevens vragen in het geschil te bemiddelen. Als dit nog steeds niet het gewenste resultaat oplevert, rest de gang naar de rechter. Samengenomen was MediaMaze reeds in het merendeel van deze zaken succesvol. Zelfs wanneer verzoeken meerdere keren waren afgewezen, door zowel door Google als door de Autoriteit Persoonsgegevens, wisten wij meer dan de helft van de gewraakte URL’s alsnog te laten blokkeren. MediaMaze staat u dan ook graag bij wanneer u besluit werk te maken van uw right to be forgotten.

Uw Right to be forgotten en MediaMaze:

Maximale Ervaring

Geen enkel kantoor heeft zoveel ervaring als wij met het 'right to be forgotten'. Wij kunnen uw casus dus naast tientallen vergelijkbare casussen leggen en zo uw kansen inschatten en bepalen welke argumentatie vervolgens het meest kansrijk is.

Volledig Juridisch Verzoek

Wij schrijven een volledig juridisch verzoek namens u. Dat betekent een maximale kans op succes in eerste aanleg én, dat uw verzoek met slechts beperkte aanpassing, geschikt is om toe te sturen aan de Autoriteit Persoonsgegevens of om als verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank.

Verifieerbare Deskundigheid

MediaMaze is regelmatig in de media met betrekking tot het right to be forgotten. Ook kunt u onze procedures terugvinden op Rechtspraak.nl. Wij zeggen dus niet alleen deskundig te zijn, u kunt dit zelf verifiëren.

Wij weten de weg

Doordat wij reeds vele verzoeken indienden en procedures startten en voerden, kennen wij de weg bij partijen als Google (waardoor wij niet gebonden zijn aan de beperkingen van het publieke formulier voor dergelijke verzoeken) en de Autoriteit Persoonsgegevens. Hierdoor kunnen wij uw verzoek of sommatie rechtstreeks bij de beslissers onder de aandacht brengen.

Concurrerend & Vast Tarief

Wij bieden deze, juridische, dienst aan voor een concurrerend en vooraf vastgesteld tarief. Zo komt u niet voor verrassingen te staan, terwijl u verzekerd bent van de beste service. Het indicatietarief voor een verzoek is €795,- ex. btw, tijdens een vrijblijvende intake informeren we u over het precieze tarief voor uw verzoek

Ik wil vergeten worden!

Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op voor een kosteloze inschatting van de haalbaarheid van uw verzoek. Op basis van een quickscan geven we u een toelichting op de mogelijkheden voor een beroep op het recht om vergeten te worden, wat wij voor u kunnen betekenen en welke kosten wij daarvoor rekenen.


Of gebruik onderstaand formulier