Herstel of verbeter uw reputatie middels online reputatiemanagement.

Zijn er zoekresultaten in Google over u, of uw bedrijf, die geen goed beeld van u of uw organisatie geven? De online reputatie van een bedrijf of persoon is een belangrijk, zo niet hét belangrijkste onderdeel van de reputatie. Vooral wanneer de reputatie door negatieve publiciteit is beschadigd, komt het belang van een goede online reputatie duidelijk naar voren. MediaMaze kan u helpen bij het sturen van de online reputatie, middels ‘online reputatiemanagement’. Hier leest u wat wij voor u kunnen doen, en hoe wij u helpen bij het verbeteren van uw online reputatie of die van uw bedrijf.

MediaMaze verbetert uw online reputatie in Google

Middels gerichte (online)PR, specialistische SEO-technieken, een breed netwerk van webmasters, specialistische juridische kennis (o.a. omtrent het ‘vergeetrecht’) en zeer uitgebreide ervaring bereiken wij de beste resultaten met online reputatiemanagement binnen de zoekmachines Google en Bing.

Wij gaan altijd zeer discreet te werk en stellen samen met u een plan van aanpak op om uw reputatie te herstellen, uiteraard gecombineerd met ‘best practices’ om negatieve berichtgeving op de eerste pagina van Google in de toekomst te kunnen voorkomen. Hierbij proberen we niet alleen de reputatie te herstellen, maar tegelijkertijd ook om u nieuwe klanten te bezorgen middels gerichte online publiciteit.

Google heeft een zeer intelligente zoekmachine gebouwd. Dat betekent dat ‘trucjes’ voor het verbeteren van de online reputatie niet, of nauwelijks, meer werken. MediaMaze werkt daarom mét het algoritme van Google, in plaats van tégen het algoritme. Wij gaan voor u aan de slag met het bouwen van nieuwe zoekresultaten, die door Google én haar gebruikers worden gewaardeerd. We positioneren u, of uw bedrijf, in de zoekresultaten middels kwalitatief hoogstaande pagina’s en zorgen voor nieuwe publiciteit.

Vindt u dat uw online reputatie wel een boost kan gebruiken?

Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord. Gezien de aard van ons werk kunnen wij online geen voorbeelden geven van onze behaalde resultaten, maar in een persoonlijk gesprek lichten wij onze werkzaamheden graag toe. Ook kunnen wij u dan een indicatie van de mogelijke kosten geven. Contact opnemen, een prijsopgave en een persoonlijk gesprek zijn allen geheel vrijblijvend, u zit nergens aan vast!

Vragen over online reputatiemanagement:

1Wat is online reputatiemanagement?

Online reputatiemanagement is een onderdeel van reputatiemanagement, een begrip uit de communicatiewetenschappen, en is op haar beurt weer een overkoepelende term voor diensten als ‘social media monitoring’, ‘webcare’ én zoekmachine reputatiemanagement. De term ‘online reputatiemanagement’ wordt vaak abusievelijk gebruikt wanneer men eigenlijk ‘zoekmachine reputatiemanagement’ bedoelt.
Door ‘social media monitoring’ kunnen bedrijven online conversaties en sentiment volgen en hierop hun communicatieboodschappen aanpassen. Met ‘webcare’ kunnen zij een deel van de klachten over een bedrijf in een vroege fase ondervangen, nog voordat het op een blijvender platform als een klachtenwebsite wordt geplaatst en de online reputatie blijvend negatief beïnvloedt. Berichten op de meeste sociale media, zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn namelijk vrij vluchtig en hebben over het algemeen geen blijvende zichtbaarheid.

Dit ligt bij Google anders. Hier kunnen onwelgevallige berichten vele jaren later nog prominent getoond worden, waarvoor zoekmachine reputatiemanagement moet worden ingezet.

Samenvattend is online reputatiemanagement het monitoren en bijsturen van de beeldvorming over personen, bedrijven, merken of producten op de sociale media (inclusief zoekmachines).

2Waarom online reputatiemanagement?

Als de online reputatie van u, of uw bedrijf, momenteel níet bijdraagt aan uw carrière of omzet, dan kan online reputatiemanagement u helpen. Een nikszeggende, of negatieve, online reputatie draagt in uw bedrijf niet bij aan geslaagde acquisitie, en als professional helpt het u niet verder in uw carrière. Door middels online reputatiemanagement te werken aan een meer positieve online reputatie creëert u nieuwe mogelijkheden voor u, of uw bedrijf.

3Waarom blijven negatieve berichten zo lang staan en scoren ze zo goed?

Deze vraag krijgen wij zeer regelmatig te horen, en er is niet één antwoord op te geven. Het is een samenloop van omstandigheden. Google maakt op verschillende wijzen gebruik van gebruikerssignalen; hoe tevreden gebruikers zijn met het getoonde zoekresultaat en de inhoud op de achterliggende pagina. Websites met relatief veel ‘smakelijke’ content en pakkende koppen worden relatief veel aangeklikt in de zoekresultaten. De gebruikers hebben nu eenmaal een voorkeur voor dergelijke informatie. Daarnaast wordt ook wel een gezegd ‘goed nieuws is geen nieuws’. Slechts nieuws wordt gretig overgenomen en verspreid zich snel, goed nieuws blijft vaak beperkt tot enkele publicaties. Hierdoor is het negatieve nieuwsbericht dat prominent in de zoekresultaten getoond wordt, vaak onderdeel van een groot aantal publicaties en ziet Google het daarom als relevant om tenminste één bericht uit deze periode van media-aandacht op te nemen in de zoekresultaten. Tot slot trekken negatieve berichten, mede door bovenstaand, veel hyperlinks aan en worden ze daarom prominent getoond in de zoekresultaten.

4Voor wie is online reputatiemanagement?

Online reputatiemanagement is voor bedrijven en personen waarvan de reputatie hem/haar iets waard is, en die momenteel niet kunnen bogen op een vlekkeloos blazoen. In de praktijk zien we dat deze groep heel breed is en bestaat uit o.a. ondernemingen, ondernemers, bestuurders, artsen, fiscalisten, advocaten, consultants en sollicitanten in alle mogelijke bedrijfstakken. Daarnaast staan wij, tegen zeer sterk gereduceerde tarieven, slachtoffers van wraakporno en mensenhandel bij.

5Wat kost online reputatiemanagement?

De kosten van online reputatiemanagement verschillen sterk per casus. In sommige gevallen is een éénmalige investering van €500 voldoende om tot een goed resultaat te komen. Meestal liggen de kosten echter hoger. Er moet een plan gemaakt worden, onderzoek gedaan worden, nieuwe content geschreven worden, content verspreid worden naar journalisten en webmasters, er moeten hyperlinks verzameld worden, de voortgang moet gemonitord worden, etc. De werkzaamheden en verbeteringen treden vervolgens over een periode van een aantal maanden (4-10) op. In de meeste gevallen bedragen de maandelijkse kosten tussen de €300,- tot €1000,- ex. btw.

6Wat kan je bereiken middels online reputatiemanagement?

Middels online reputatiemanagement kan bereikt worden dat de online reputatie van een persoon of bedrijf verbeterd wordt. Hoeveel deze verbeterd kan worden, verschilt per casus. In de meeste gevallen is het mogelijk om de negatieve berichten van de 1e pagina van de zoekresultaten te verwijderen. In sommige gevallen is dat niet mogelijk, en kan er bereikt worden dat de negatieve berichten minder prominent getoond worden op de 1e pagina van de zoekresultaten. Tegelijkertijd wordt er daarbij voor gezorgd en dat de online beeldvorming positief beïnvloed wordt door de aanwezigheid van nieuwe, positieve vermeldingen op de 1e pagina van de zoekresultaten.

7Hoe werkt online reputatiemanagement?

Binnen online reputatiemanagement komen een aantal vakgebieden samen. Namelijk online PR, SEO en juridische dienstverlening. MediaMaze biedt al deze diensten aan om zo voor u tot een optimale mix te komen die zo goed mogelijke resultaten geeft. Hierbij zorgen wij bij Google voor blokkering van berichten die via juridische weg geblokkeerd kunnen worden, en door een combinatie van online PR en SEO ervoor dat de  zichtbaarheid in de zoekresultaten van de overgebleven berichten zo sterk mogelijk verminderd wordt. Hiermee komen we tot een betere online reputatie die u helpt bij het werven van nieuwe klanten, solliciteren, etc.

8Online reputatie of imago, wat is het verschil?

Wanneer men spreekt over de online reputatie, bedoelt men eigenlijk het online imago. Reputatie heeft betrekking op de ervaringen van stakeholders (klanten, medewerkers, aandeelhouders, etc.) met uw bedrijf, imago heeft betrekking op het beeld dat mensen zonder een persoonlijke ervaring hebben bij uw bedrijf. Online reputatiemanagement zou dus eigenlijk online imagomanagement genoemd moeten worden.