Herstel of verbeter uw reputatie middels online reputatiemanagement.

Zijn er zoekresultaten in Google over u, of uw bedrijf, die geen goed, of zelfs een negatief beeld van u of uw organisatie geven? MediaMaze kan u helpen bij het sturen van de online reputatie, middels ‘online reputatiemanagement’.

Middels gerichte online PR, specialistische SEO-technieken, een breed netwerk van webmasters, specialistische juridische kennis en zeer uitgebreide ervaring bereiken wij de beste resultaten met online reputatiemanagement binnen de zoekmachines Google en Bing. 

Hierbij focussen wij niet alleen op herstel van de reputatie te, maar er tegelijkertijd ook op u nieuwe klanten te bezorgen middels gerichte online publiciteit. Lees hieronder wat wij voor u kunnen betekenen.

Online PR

Middels online PR zorgen wij voor nieuwe berichtgeving over u, of uw bedrijf. Hiervoor stellen wij achtergrondartikelen, profielen en persberichten op, die door ons effectief verspreid worden.

Wij merken steevast dat bedrijven meer te melden hebben dan zij zelf denken. Naast het gebruikelijke bedrijfsnieuws zijn er vaak nieuwe projecten, samenwerkingen of mijlpalen te melden. Daarnaast kan middels opinieartikelen en interviews de publiciteit gezocht worden. Natuurlijk is niet alles geschikt voor publicatie in een landelijk dagblad, maar veel nieuws is wel relevant voor vakbladen en lokale/regionale (online) media.

Specialistische SEO

Door in iedere uiting rekening te houden met de vooraf bepaalde doelstellingen, kunnen wij ieder artikel, ieder profiel en ieder nieuwsbericht zo inrichten dat het maximaal bijdraagt aan de verbetering van de online reputatie. Dit kan door een directe impact op de zoekresultaten, maar ook indirect middels het doorgeven van linkwaarde en het versterken, of juist verzwakken van de semantische verbanden met andere publicaties.

 

Breed Netwerk

Wij hebben in de loop der jaren een breed netwerk opgebouwd binnen de Nederlandstalige online wereld. Hierdoor zijn wij bij uitstek in staat om interview, achtergrondartikelen en nieuwsberichten geplaatst te krijgen op relevante websites. En wel op zo een manier dat de berichten optimaal kunnen ranken of linkwaarde doorgeven aan andere berichten.

Juridische Kennis

Wij hebben uitgebreide kennis van de juridische procedures inzake het ‘vergeetrecht’ voor zoekmachines en onrechtmatige reviews.

Wij deden reeds voor honderden klanten met succes een beroep op dit recht om vergeten te worden. In Nederland voerden, tot aan de rechtbank aan toe, verschillende procedures om het vergeetrecht te bekrachtigen en werden reeds meermaals door de rechtbanken in het gelijk gesteld. 

Wij zijn ook reeds meermaals succesvol geweest in de verwijdering van reviews op online review platforms, waaronder Google.

Door deze juridische kennis te combineren met bovengenoemde werkzaamheden kunnen wij, als geen ander via een multi-disciplinaire aanpak uw zoekresultaten verbeteren.

Online Reputatiemanagement via MediaMaze betekent:

Discretie

Wij betrachten uiterste discretie met betrekking tot onze opdrachtgevers. Daarnaast structureren wij onze werkzaamheden zodanig dat het voor buitenstaanders niet eenvoudig zichtbaar is dat er aan de online reputatie gewerkt is.

Maximale Ervaring

Wij hebben jarenlange ervaring met online reputatiemanagement en focussen ons bedrijf volledig op online beeldvorming. Daardoor bent u verzekerd van de maximale expertise en kwaliteit van dienstverlening.

Basis van Vertrouwen

Nieuwe relaties hebben, op basis van de nieuwe, positieve berichtgeving, meer vertrouwen in uw bedrijf, dan zonder de berichtgeving het geval geweest zou zijn. Dit helpt de samenwerking tijdens de beginfase.

Makkelijker Contacten Leggen

Doordat er veel, en goede, informatie over u en uw bedrijf te vinden is online, hebt u geen introductie meer nodig. U kunt er op vertrouwen dat u wordt ‘gegoogeld’ en dit positief voor u uitpakt.

Meer Klanten en Partners

Door regelmatige media-aandacht wordt er door potentiële relaties aan u gedacht. U wordt vaker benaderd door mogelijke klanten en samenwerkingspartners.

Kan uw online reputatie wel een boost gebruiken?

Wij lichten in een persoonlijk gesprek graag onze werkzaamheden toe. Ook kunnen wij u dan een indicatie van de mogelijkheden en de kosten geven. Contact opnemen, een prijsopgave en een persoonlijk gesprek zijn allen geheel vrijblijvend.


Of gebruik onderstaand formulier

Veelgestelde Vragen

Online reputatiemanagement is een onderdeel van reputatiemanagement, een begrip uit de communicatiewetenschappen, en is op haar beurt weer een overkoepelende term voor diensten als ‘social media monitoring’, ‘webcare’ én zoekmachine reputatiemanagement. De term ‘online reputatiemanagement’ wordt vaak abusievelijk gebruikt wanneer men eigenlijk ‘zoekmachine reputatiemanagement’ bedoelt.
Door ‘social media monitoring’ kunnen bedrijven online conversaties en sentiment volgen en hierop hun communicatieboodschappen aanpassen. Met ‘webcare’ kunnen zij een deel van de klachten over een bedrijf in een vroege fase ondervangen, nog voordat het op een blijvender platform als een klachtenwebsite wordt geplaatst en de online reputatie blijvend negatief beïnvloedt. Berichten op de meeste sociale media, zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn namelijk vrij vluchtig en hebben over het algemeen geen blijvende zichtbaarheid.

Dit ligt bij Google anders. Hier kunnen onwelgevallige berichten vele jaren later nog prominent getoond worden, waarvoor zoekmachine reputatiemanagement moet worden ingezet.

Samenvattend is online reputatiemanagement het monitoren en bijsturen van de beeldvorming over personen, bedrijven, merken of producten op de sociale media (inclusief zoekmachines).

Als de online reputatie van u, of uw bedrijf, momenteel níet bijdraagt aan uw carrière of omzet, dan kan online reputatiemanagement u helpen. Een nikszeggende, of negatieve, online reputatie draagt in uw bedrijf niet bij aan geslaagde acquisitie, en als professional helpt het u niet verder in uw carrière. Door middels online reputatiemanagement te werken aan een meer positieve online reputatie creëert u nieuwe mogelijkheden voor u, of uw bedrijf.

Deze vraag krijgen wij zeer regelmatig te horen, en er is niet één antwoord op te geven. Het is een samenloop van omstandigheden. Google maakt op verschillende wijzen gebruik van gebruikerssignalen; hoe tevreden gebruikers zijn met het getoonde zoekresultaat en de inhoud op de achterliggende pagina. Websites met relatief veel ‘smakelijke’ content en pakkende koppen worden relatief veel aangeklikt in de zoekresultaten. De gebruikers hebben nu eenmaal een voorkeur voor dergelijke informatie. Daarnaast wordt ook wel een gezegd ‘goed nieuws is geen nieuws’. Slechts nieuws wordt gretig overgenomen en verspreid zich snel, goed nieuws blijft vaak beperkt tot enkele publicaties. Hierdoor is het negatieve nieuwsbericht dat prominent in de zoekresultaten getoond wordt, vaak onderdeel van een groot aantal publicaties en ziet Google het daarom als relevant om tenminste één bericht uit deze periode van media-aandacht op te nemen in de zoekresultaten. Tot slot trekken negatieve berichten, mede door bovenstaand, veel hyperlinks aan en worden ze daarom prominent getoond in de zoekresultaten.

Online reputatiemanagement is voor bedrijven en personen waarvan de reputatie hem/haar iets waard is, en die momenteel niet kunnen bogen op een vlekkeloos blazoen. In de praktijk zien we dat deze groep heel breed is en bestaat uit o.a. ondernemingen, ondernemers, bestuurders, artsen, fiscalisten, advocaten, consultants en sollicitanten in alle mogelijke bedrijfstakken. Daarnaast staan wij, tegen zeer sterk gereduceerde tarieven, slachtoffers van wraakporno en mensenhandel bij.

De kosten van online reputatiemanagement verschillen sterk per casus. In sommige gevallen is een éénmalige investering van €500 voldoende om tot een goed resultaat te komen. Meestal liggen de kosten echter hoger. Er moet een plan gemaakt worden, onderzoek gedaan worden, nieuwe content geschreven worden, content verspreid worden naar journalisten en webmasters, er moeten hyperlinks verzameld worden, de voortgang moet gemonitord worden, etc. De werkzaamheden en verbeteringen treden vervolgens over een periode van een aantal maanden (4-10) op. In de meeste gevallen bedragen de maandelijkse kosten tussen de €300,- tot €1000,- ex. btw.

Middels online reputatiemanagement kan bereikt worden dat de online reputatie van een persoon of bedrijf verbeterd wordt. Hoeveel deze verbeterd kan worden, verschilt per casus. In de meeste gevallen is het mogelijk om de negatieve berichten van de 1e pagina van de zoekresultaten te verwijderen. In sommige gevallen is dat niet mogelijk, en kan er bereikt worden dat de negatieve berichten minder prominent getoond worden op de 1e pagina van de zoekresultaten. Tegelijkertijd wordt er daarbij voor gezorgd en dat de online beeldvorming positief beïnvloed wordt door de aanwezigheid van nieuwe, positieve vermeldingen op de 1e pagina van de zoekresultaten.

Binnen online reputatiemanagement komen een aantal vakgebieden samen. Namelijk online PR, SEO en juridische dienstverlening. MediaMaze biedt al deze diensten aan om zo voor u tot een optimale mix te komen die zo goed mogelijke resultaten geeft. Hierbij zorgen wij bij Google voor blokkering van berichten die via juridische weg geblokkeerd kunnen worden, en door een combinatie van online PR en SEO ervoor dat de  zichtbaarheid in de zoekresultaten van de overgebleven berichten zo sterk mogelijk verminderd wordt. Hiermee komen we tot een betere online reputatie die u helpt bij het werven van nieuwe klanten, solliciteren, etc.

Wanneer men spreekt over de online reputatie, bedoelt men eigenlijk het online imago. Reputatie heeft betrekking op de ervaringen van stakeholders (klanten, medewerkers, aandeelhouders, etc.) met uw bedrijf, imago heeft betrekking op het beeld dat mensen zonder een persoonlijke ervaring hebben bij uw bedrijf. Online reputatiemanagement zou dus eigenlijk online imagomanagement genoemd moeten worden.