Het hoe, wat en waarom van online reputatiemangement (en hoe wij u daarbij kunnen helpen).

Met online reputatiemanagement naar een sprekende online reputatie

Wat is online reputatiemanagement?

Online reputatiemanagement is een onderdeel van reputatiemanagement, een begrip uit de communicatiewetenschappen, en is op haar beurt weer een overkoepelende term voor diensten als ‘social media monitoring’, ‘webcare’ én zoekmachine reputatiemanagement. De term ‘online reputatiemanagement’ wordt vaak abusievelijk gebruikt wanneer men eigenlijk ‘zoekmachine reputatiemanagement’ bedoelt.
Door ‘social media monitoring’ kunnen bedrijven online conversaties en sentiment volgen en hierop hun communicatieboodschappen aanpassen. Met ‘webcare’ kunnen zij een deel van de klachten over een bedrijf in een vroege fase ondervangen, nog voordat het op een blijvender platform als een klachtenwebsite wordt geplaatst en de online reputatie blijvend negatief beïnvloedt. Berichten op de meeste sociale media, zoals Facebook, Twitter en Instagram zijn namelijk vrij vluchtig en hebben over het algemeen geen blijvende zichtbaarheid. De toegepaste sortering is a-chronologisch of een variant hierop. Hierdoor verdwijnen berichten en onderwerpen na verloop van tijd automatisch van de voorgrond. (tekst loopt door onder afbeeldingen)
   

MediaMaze in de media

‘Vergeetrecht’ wordt op het web lang niet altijd toegekend'
Vergeten worden op internet is makkelijker gezegd dan gedaan
Gerechtshof Den Haag: Vergeetrecht voor veroordeelden
Google beloont schreeuwers en halve waarheden
Amsterdams bureau MediaMaze biedt nieuwe dienst.
Vergeten worden op internet is makkelijker gezegd dan gedaan
Gerechtshof Den Haag: Vergeetrecht voor veroordeelden
‘Vergeetrecht’ wordt op het web lang niet altijd toegekend'
Google beloont schreeuwers en halve waarheden
Amsterdams bureau MediaMaze biedt nieuwe dienst.
Dit ligt bij Google anders. Hier kunnen onwelgevallige berichten vele jaren later nog prominent getoond worden, waarvoor zoekmachine reputatiemanagement moet worden ingezet. Samenvattend is online reputatiemanagement het monitoren en bijsturen van de beeldvorming over personen, bedrijven, merken of producten op de sociale media (inclusief zoekmachines).

Online reputatie in de zoekresultaten verbeteren

Bij het sturen van de online reputatie komen verschillende vakgebieden samen. Middels gerichte (online)PR, toegespitste SEO-technieken, een breed netwerk van webmasters, specialistische juridische kennis (o.a. omtrent het ‘vergeetrecht’) en zeer uitgebreide ervaring bereiken wij de beste resultaten met online reputatiemanagement binnen de zoekmachines Google en Bing. Wij gaan altijd zeer discreet te werk en stellen samen met u een plan van aanpak op om uw reputatie te herstellen, uiteraard gecombineerd met ‘best practices’ om negatieve berichtgeving op de eerste pagina van Google in de toekomst te kunnen voorkomen.
Contact opnemen n.a.v. online reputatiemanagement