Online Reputatiemanagement voor Bedrijven

Multinational, webwinkel, restaurant of advocatenkantoor; uw potentiële klanten en cliënten googelen naar uw bedrijfsnaam. De zoekresultaten die uw potentiële klanten hierbij te zien krijgen bepalen voor een belangrijk deel het beeld dat zij over u vormen en daarmee uw kansen hen tot klant te maken.

Naar een stevige online reputatie die vertrouwen geeft

De kracht van de online reputatie zit hem in de mate waarin het potentiële klanten vertrouwen geeft in uw organisatie. Een positieve reputatie geeft veel vertrouwen en is voor vrijwel elk bedrijf bereikbaar, ongeacht de uitgangspositie. Bij een optimale online reputatie is de eerste pagina in Google voor een zoekopdracht naar de bedrijfsnaam volledig gevuld met louter positieve berichten, die voor een groot deel in eigen beheer zijn. Denk hierbij aan de eigen website en sociale media kanalen, aangevuld met positieve nieuwsberichten, reviews, blogs, awards, etc. Hierbij zijn alle positieve pagina’s liefst ook door middel van o.a. linkbuilding versterkt tot op het punt dat het voor een nieuw artikel vrijwel onmogelijk is geworden om zonder uw “toestemming” de eerste pagina te betreden; u hebt uw online reputatie dus zelf in de hand.

Naast het vertrouwen dat dit beeld bij de potentiële klant schept, zien ook andere belangstellenden het positieve verhaal. Journalisten, bloggers en social media influencers zoeken vaak eerst op Google naar meer informatie over uw bedrijf alvorens een bericht te publiceren. Door een optimale reputatie stuurt u de toon van de berichtgeving in de juiste richting en zorgt u dat aan belangstellenden de juiste informatie getoond wordt.

Het kan echter ook zijn dat er momenteel negatieve berichten getoond worden. Of het hier nu gaat om negatieve reviews, nieuwsberichten of blogs maakt hierbij weinig uit. Wat eveneens helaas weinig uitmaakt is of deze berichten terecht zijn en/of te goeder trouw gepubliceerd zijn. Google, webmasters en hostingpartijen hebben geen plicht tot het verwijderen van onware berichten, tenzij deze volgens de wet onrechtmatig zijn, een vaak zware bewijslast. Het veelbesproken “Right to be forgotten” is alleen van toepassingen op natuurlijke personen en kan voor bedrijven dus geen uitkomst bieden.

Door middel van zoekmachine reputatiemanagement zijn deze negatieve berichten van de eerste pagina te verwijderen. Door het aanmaken van nieuwe, positieve, pagina’s en het versterken van reeds bestaande positieve pagina’s zoals sociale media accounts en positieve nieuwsberichten worden de negatieve berichten van de eerste pagina verdrongen.

Bij een neutrale of licht positieve online reputatie staan er geen negatieve berichten over uw bedrijf op de eerste pagina, maar zijn er naast uw website en enkele sociale media geen of slechts enkele positieve berichten. Hierbij worden bijvoorbeeld pagina’s uit de online telefoongids genoemd op de eerste pagina, deze pagina’s hebben voor uw reputatie geen toegevoegde waarde.

Door middel van zoekmachine reputatiemanagement bouwen wij, samen met u, aan een optimale online reputatie, ongeacht de uitgangspositie. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.